High Quality Time met…Monique van der Voordt

Geplaatst op 29-11-2022 met als inspirator Monique van der Voordt


High Quality Time met…Monique van der Voordt

Ons (freelance) talent is ons visitekaartje. We willen weten wat hen drijft, waar ze blij van worden. In de reeks 'High Quality Time met...' gaan we in gesprek met (freelance) talent. Over hun interesses, loopbaan en waar zij voldoening uit halen. Dit keer hebben we quality time gehad met Monique van der Voordt, een veelzijdige freelancer met wie High Quality sinds twee jaar goed contact heeft én die momenteel via ons aan het werk is. 

Q: Kan je iets over jezelf, (persoonlijke) interesses en jouw loopbaan vertellen? 

Jazeker! Mijn naam is Monique, ik ben 41 jaar oud en woon samen met mijn vriend en hondje in Den Haag. Ik heb in een ver verleden een opleiding tot secretaresse gedaan, maar ben niet gelijk in die richting aan de slag gegaan. Ik ben in het bankwezen terecht gekomen en heb bij bijna elke grote bank in Nederland gewerkt – als kassière, verkoopadviseur en vergelijkbare rollen. Vlak voor mijn dertigste heb ik de hbo-opleiding media & entertainment management gedaan, dat was toen helemaal hip. Ik wilde namelijk graag de evenementenbranche in, maar dat is er nooit (of nog niet!) van gekomen. Wel heb ik verschillende functies gehad bij bedrijven binnen de entertainment/evenementen industrie, zoals Holland Casino. De rode draad hierin was altijd veel contact met collega's en klanten en een echte spin in het web/manusje van alles zijn. Dat vond – en vind! - ik altijd heel leuk. 

Op een gegeven moment ben ik als gedetacheerde gaan werken via bureaus, meestal ter overbrugging van bijvoorbeeld zwangerschapsverlof binnen een organisatie. Na een tijdje bedacht ik me dat ik dit ook voor mezelf kon doen én dan (nog) meer zelf kon bepalen welke opdrachten ik wil doen. Hoewel ik het eerst best een spannend idee vond, heb ik me toch ingeschreven bij de KvK – inmiddels 2,5 jaar geleden – en ik ben nog steeds ontzettend blij dat ik die stap heb gezet! 

Het is heel leuk om telkens bij een ander bedrijf te werken en als semi-buitenstaander te zien hoe dingen gedaan worden, wat er eventueel beter kan en hoe ik daaraan kan bijdragen. Ik merk ook dat het als freelancer makkelijker is mijn mening te geven en te vragen waarom dingen op een bepaalde manier gedaan worden. Die frisse blik wordt ook echt gewaardeerd.  

Momenteel werk ik bij een onderwijsinstelling – een opdracht die begon als een tijdelijke vervanging voor een directiesecretaresse. Afgelopen februari ben ik begonnen, de opdracht zou drie maanden zijn, maar ik zit er nog steeds. In de tussentijd zijn ze namelijk verhuisd naar een nieuwe locatie en ik ben gevraagd de verhuizing intern te coördineren tijdens de zomervakantie. Daarna heb ik de voorbereiding van een groot intern event begeleid, een inspiratiedag voor 1200 man, met onder andere 35 workshops. Weer iets heel anders, maar heel erg leuk én het raakte de opleiding die ik eerder noemde. Eind dit jaar zit deze opdracht er dan echt op en het is het tijd voor een frisse start ergens anders, iets waar ik ook erg naar uitkijk.  

Q: Van wat voor soort opdracht word jij echt blij? 

Een opdracht met een duidelijk doel, begin en einde past het beste bij mij. Ik vind het zelf fijn en belangrijk om niet te lang/diep in een organisatie te zitten; het liefst doe ik de klus waar ik voor ben aangenomen om daarna weer door naar een volgende opdracht te gaan. 

Als ik eerlijk ben dan zou ik toch heel graag nog iets in de evenementenbranche willen doen. Wel merk ik, omdat ik hier nog niet heel veel ervaring mee heb, dat er dan toch even een stemmetje in mijn hoofd fluistert 'waarom zouden ze op mij zitten wachten?'. Maar ik weet dat het goed bij me past; ik ben echt een regeltante en vind het leuk als het druk en hectisch is en ik meerdere dingen tegelijk aan het doen ben. Het hoeft dan ook echt geen groot event te zijn, maar meer als afwisseling in een ondersteunende functie.  

Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde branche. Nu zit ik bij een onderwijsinstelling, maar ik heb ook bij de Autoriteit Persoonsgegevens gewerkt. Die omgeving ervaren en zien hoe ze daar werken was weer een hele andere ervaring, en heel indrukwekkend. Daarnaast houden ze zich natuurlijk bezig met een relevant, nationaal onderwerp, de AVG. 

Q: Wat maakt jouw werk uitdagend? 

Doordat ik iemand ben die veel dingen naar zich toetrekt, zorg ik zelf altijd voor voldoende uitdaging. Daarnaast zorg ik altijd dat ik bepaalde vragen die ik heb zelf uitzoek; in een nieuwe sector of rol wil ik graag alles weten. Soms is Google dan mijn beste vriend, en vaak vraag ik ook mijn collega's het hemd van het lijf. Waar ik dat vroeger best spannend vond – dingen buiten mijn comfort zone doen - gaat me dat nu steeds beter af. Ik ga ook zeker niet doen alsof, ik vraag gewoon hoe het zit. Het is namelijk niet meer dan normaal dat je in een nieuwe omgeving dingen tegenkomt of moet doen die je nog niet kent. Voor jezelf, maar ook voor de organisatie waar je de opdracht voor doet, is het dan simpelweg noodzakelijk om te vragen hoe het zit. Door mijn ervaring merk dat ik dat ik steeds meer een 'wat is nou het ergste wat er kan gebeuren?' instelling heb gekregen.  

"Freelancen is een kwestie van lef hebben."

Q: Waarom heb jij ervoor gekozen als freelancer aan de slag te gaan? 

Mijn vriend werkte als freelancer, waardoor ik er via de zijlijn al steeds meer interesse in kreeg. Ik wilde graag bij verschillende branches binnenkijken en zelf bepalen welke opdrachten ik aanneem – dat was bij het detacheringsbureau toch net even anders. Ik heb nu bijvoorbeeld de vrijheid opdrachten aan te nemen die in de buurt zijn van waar ik woon. 

Daarnaast vind ik het heel fijn te merken dat de mensen waar je mee werkt echt blij met je zijn. Je wordt ingezet om (tijdelijk) een probleem op te lossen. Ik ben ook iemand die gelijk mee kan draaien en niet (uitgebreid) ingewerkt hoeft te worden. De waardering die ik daarvoor terugkrijg geeft echt wel een kik! 

Q: Over wat voor eigenschappen moet een goede freelancer wat jou betreft beschikken? 

De belangrijkste eigenschappen zijn wat mij betreft flexibiliteit en zelfstandigheid – je moet als freelancer in een organisatie gezet kunnen worden en gelijk meedraaien. Daarnaast vind ik het belangrijk open te zijn; collega's moeten het gevoel hebben je te kunnen benaderen met hun vragen/verzoeken én erop kunnen vertrouwen dat het dan goedkomt. Communicatie is daarin heel belangrijk, in ieder geval in de functies die ik doe. Ik koppel alles terug aan de mensen met wie ik werk; als iets afgehandeld is, maar bijvoorbeeld ook als (en waarom!) een verzoek wat langer duurt. 

En freelancen is ook een kwestie van lef hebben. Niet bang zijn dat je even geen opdracht zal hebben. De markt is nu natuurlijk heel goed voor freelance werk, maar stel dat de markt wel instort, dan kan je altijd bijstellen of iets heel anders gaan doen. Ga er gewoon voor en wees niet te afwachtend.  

Q: Wat zou je iemand die overweegt als freelancer aan de slag te gaan als tip of advies willen meegeven? 

Heel eerlijk? Gewoon doen! 

Daarnaast zou ik als tip meegeven te proberen een netwerk van gelijkgestemden op te bouwen. Ik heb nu een klein netwerkgroepje om me heen, die allemaal in ongeveer dezelfde branche werken. Het is heel fijn om af en toe even te kunnen sparren of praktische vragen te stellen. Het contact wat ik met deze groep heb is met name via onze WhatsApp groep, maar we komen ook (gemiddeld) twee keer per jaar samen om te borrelen. Het is heel fijn om ervaringen uit te wisselen, maar het kan ook nuttig zijn als je op zoek bent naar een nieuwe opdracht! Zo is er onlangs een dame op een opdracht gestart via een connectie uit mijn netwerkgroep.  

Q: We weten allemaal dat de huidige arbeidsmarkt erg krap is. Wat merk jij hier zelf van? 

Dat je aan alle kanten benaderd wordt voor opdrachten, als je ervoor open staat. Ik heb nu zelf alles uitstaan, maar toen ik dat nog niet had werd ik veel gebeld en via LinkedIn benaderd. Het scheelt ook echt wel dat we in een markt zitten waarin je zelf een aantal wensen en eisen kan hebben. Zelf ben ik op dit moment nog niet actief op zoek naar een nieuwe opdracht, maar ik ga over een tijdje wel weer om me heen kijken. Ik werk nu via High Quality en heb goed contact met Guido Weltevreden, dus ik weet hem tegen die tijd zeker te vinden!  


Met medewerking van

Monique van der VoordtDit artikel is gebaseerd op een kennissessie, of inspiratie gegeven door Monique van der Voordt
Meer achtergrondinformatie kun je vinden via LinkedIn


Terug naar overzicht

Neem contact op

Neem contact op

Wij helpen je graag.


of bel
023 - 206 1500

Uw selectie ()

Je hebt nog geen kandidaten geselecteerd
Bekijk beschikbare professionals