High Quality Time met…Monique Visser-Vrins

Geplaatst op 16-01-2023 met als inspirator Monique Visser-Vrins


High Quality Time met…Monique Visser-Vrins

Ons (freelance) talent is ons visitekaartje. We willen weten wat hen drijft, waar ze blij van worden. In de reeks 'High Quality Time met...' gaan we in gesprek met (freelance) talent. Over hun interesses, loopbaan en waar zij voldoening uit halen. Dit keer hebben we quality time gehad met Monique Visser-Vrins, een finance professional die in de zomer van 2022 een nieuwe uitdaging via High Quality heeft gevonden.

Q: Kan je iets over jezelf, (persoonlijke) interesses en jouw loopbaan vertellen? 

Uiteraard! Ik ben Monique en ik woon in Tilburg met mijn man, waar ik 32 jaar mee getrouwd ben en twee zonen (van 21 en 24) mee heb. Op dit moment ben ik werkzaam als administrateur bij een groothandel in hagen en heggen, een baan die ik via High Quality heb gevonden. Maar mijn loopbaan is al heel wat jaren geleden begonnen. 

Na het afronden van mijn meao-opleiding in de richting economie, administratie en talen ben ik aan de slag gegaan bij een groothandel in haarmodeproducten. Na daar een jaar gewerkt te hebben vroeg mijn vader of ik bij hem in het bedrijf wilde komen werken. Inmiddels was ik begonnen met een boekhoudkundige opleiding, die heb ik afgemaakt toen ik in ons familiebedrijf begon. Het bedrijf was een groothandel die alles wat met souvenirs en relatiegeschenken te maken had importeerde en exporteerde – importeren met name uit het verre oosten en verkoop & export binnen onder andere Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Onze klanten waren heel divers; van dierentuinen tot pretparken en toeristentrekpleisters – overal waar je als land/stad/park/etc. reclame voor wilde maken, daar waren wij! 

Mijn vader was van de ouderwetse stempel, wat betekende dat ik onderaan moest beginnen. Daardoor heb ik alles gezien en gedaan binnen het bedrijf, naast het regelen van de administratie (wat eigenlijk mijn functie was). Op een gegeven moment was ik ook betrokken bij inkoop, inklaringen en was ik verantwoordelijk voor de hele financiële administratie, inclusief jaarafsluitingen. Toen mijn vader op hogere leeftijd kwam, heeft mijn broer het overgenomen – hij was verantwoordelijk voor de buitendienst en ik voor de binnendienst. Na een aantal jaar emigreerde hij naar Canada en heeft onze vader hem uitgekocht. Helaas werd mijn vader niet lang daarna ziek; gecombineerd met de toenmalige bankencrisis besloten we het bedrijf af te gaan bouwen. Met name de verkoop van het pand bleek nog een uitdaging, maar we hebben uiteindelijk een investeerder gevonden en alles goed kunnen afronden. 

"Ik merk steeds meer dat je als organisatie, zowel qua positionering als systemen, echt mee moet blijven gaan met de tijd."

Dat betekende wel dat ik na 30 jaar op zoek moest naar een nieuwe baan. Ik wilde graag iets doen met mijn boekhouddiploma en kwam uit bij een machinebouwbedrijf, toevallig ook weer een familiebedrijf. Hier had de zoon de organisatie net overgenomen van zijn ouders en een nieuw administratie programma aangekocht. Ze zochten iemand die kon helpen dat op te zetten én tegengas kon bieden aan de zoon. Naarmate het bedrijf groeide, kwamen er steeds meer taken voor mij bij. Ik moest een aantal taken gaan delegeren, omdat het anders teveel werd. Doordat ik nieuwe mensen had ingewerkt en werkzaamheden had overgedragen bleef er steeds minder over van mijn eigen functie. Het werd tijd voor iets nieuws! 

Na een aantal kortere periodes bij een boekhoudkantoor (wat niet mijn ding bleek, maar wel leerzaam was), een bouwbedrijf, een Chinese investeerder in groente, fruit en vleesproductie en een koffie- en theebedrijf ben ik bij mijn huidige functie uitgekomen – ook weer bij een familiebedrijf! Ik kwam de vacature voor deze rol tegen bij High Quality. Na bij het bedrijf zelf geïnformeerd te hebben of de functie nog open stond ben ik met Sharon Zerp in contact gekomen en werd al gauw het eerste gesprek gepland, met de financieel manager. Met haar had ik gelijk een goeie klik en nadat ik ook had kennis gemaakt met de zoon en de vader – die het stokje had overgedragen aan zijn zoon – was alles al snel rond!  

Het leuke hier is dat de zoon heel vooruitstrevend is. Hij wil onder andere meer doen met social media en bepaalde automatisering, waarvan nu al de eerste resultaten te zien zijn. Zaken zijn goed geregeld, er is veel ambitie en er is een hele leuke sfeer. Ik ben nu ook op een leeftijd dat ik het liefst bij hetzelfde bedrijf wil blijven werken tot mijn pensioen, en dat zie ik hier wel zitten! 

Q: Wat maakt jouw werk uitdagend? 

Ik ben van nature nieuwsgierig aangelegd, dus als iets (bijvoorbeeld een systeem of bepaalde manier van werken) nieuw is wil ik graag precies weten hoe het zit. Ook vind ik het belangrijk aan te kunnen geven als er iets beter kan, ook door de ervaring die ik inmiddels heb. Bij het ene bedrijf is daar meer ruimte voor dan bij het andere; het mogen meedenken houdt het interessant en uitdagend voor me, dus die ruimte vind ik heel belangrijk. 

Q: Over wat voor eigenschappen moet een goede finance professional wat jou betreft beschikken? 

Wat ik gaandeweg ontdekt heb, is dat veel financials tegenwoordig niet meer boekhoudkundig onderlegd zijn. Die hebben een foefje geleerd, maar zien dan niet wáár het fout gaat als er iets misgaat.  

Er mist dan een bepaalde logica – als je een boeking doet, moet je ook weten wat er achter de schermen gebeurt. Weten hoe alles aan elkaar gekoppeld is en in verhouding staat, want alleen dan kun je bij een eventuele fout de oplossing vinden. Vaak hebben mensen dat inzicht niet waardoor met name afwijkende dingen dan lastig zijn. 

Als je kijkt naar bepaalde karaktereigenschappen dan zou ik zeggen dat je je goed moet kunnen concentreren en afsluiten voor geluiden etc. die kunnen afleiden. Dat zie je ook bij ons; op de financiële afdeling is het vaak wat stiller dan bij sales. Dat betekent overigens zeker niet dat we het niet gezellig hebben met elkaar! 

Q: Wat voor ontwikkelingen zie of verwacht jij binnen jouw vakgebied (en hoe probeer je daar zelf van op de hoogte te blijven)? 

Automatisering en systemen die daar goed op aansluiten zijn steeds belangrijker. Ik denk dan ook dat (financiële) programma's die gekoppeld kunnen worden aan meer ouderwetse systemen een spurt gaan maken.  

Als je als organisatie wil overleven moet je steeds meer gericht zijn op online, social media en automatisering – alle financiële systemen moeten daar dus ook op aangepast en ingericht worden. Anders raak je klanten kwijt.  

Een concreet voorbeeld: de jongere generaties gaan niet meer naar de winkel om iets te kopen. Ze zoeken, vergelijken en kopen online, dat zie ik ook bij mijn zoons. Het gaat niet alleen sneller als koper, het genereert ook meer omzet – je moet daar dus echt in mee als organisatie.  

Q. Hoe blijf jij jezelf ontwikkelen? 

Door te werken met nieuwe systemen waar ik nu zit, blijf ik mezelf ontwikkelen. Ik geef ook aan dat ik daar meer van wil weten, dus daar helpt de manager dan ook bij. Zij is ook heel vooruitstrevend en staat ook open voor suggesties (voor verbeteringen van automatisering). Doordat zij nauw samen werkt met ICT kunnen verbeteringen ook relatief snel besproken en geïmplementeerd worden.  

Grote inspiratiebron is wel echt de directeur, met een duidelijke visie en ambitie.  

Q: We weten allemaal dat de huidige arbeidsmarkt erg krap is. Wat merk jij hier zelf van? 

Ik merk dat ik via LinkedIn continu benaderd word of ik een nieuwe baan wil, waardoor ik vermoed dat er veel behoefte is aan boekhoudkundig onderlegde mensen. Maar ik zit hier goed op mijn plek! 


Met medewerking van

Dit artikel is gebaseerd op een kennissessie, of inspiratie gegeven door Monique Visser-Vrins
Meer achtergrondinformatie kun je vinden via LinkedIn


Terug naar overzicht

Neem contact op

Neem contact op

Wij helpen je graag.


of bel
023 - 206 1500