High Quality Time met… Sandra Hassing

Geplaatst op 24-10-2022 met als inspirator Sandra Hassing


High Quality Time met… Sandra Hassing

Ons (freelance) talent is ons visitekaartje. We willen weten wat hen drijft, waar ze blij van worden. In de reeks 'High Quality Time met...' gaan we in gesprek met (freelance) talent. Over hun interesses, loopbaan en waar zij voldoening uit halen. Dit keer hebben we quality time gehad met Sandra Hassing, een ervaren freelancer met wie High Quality sinds ongeveer 5 jaar goed contact heeft.

Q: Kan je iets over jezelf, (persoonlijke) interesses en jouw loopbaan vertellen?

Ik ben geboren en getogen in Klazienaveen in Drenthe. Toen ik 20 was ben ik naar Utrecht gegaan en in administratie rollen terecht gekomen. Na een aantal jaar kreeg ik kinderen en ben ik gestopt met werken om er voor hen te kunnen zijn. Toen zij naar school gingen ben ik weer aan de slag gegaan, wederom in de administratie. Ik heb een tijdje voor een organisatieadviesbureau gewerkt. Zij gingen op een gegeven moment inkrimpen van vier naar twee kantoren, waardoor mijn functie kwam te vervallen. Dit kreeg ik in 2006 te horen, waarbij het daadwerkelijke einde van mijn dienstverband in 2007 zou zijn. Dat gaf me wat tijd me te oriënteren op wat ik wilde gaan doen, en van die tijd heb ik goed gebruik gemaakt; in december 2006 ben ik voor mezelf begonnen.

Q: Van wat voor soort opdracht word jij echt blij?

Opdrachten waarin ik echt kan meedenken geven mij de meeste voldoening. In de bijna 16 jaar dat ik als freelancer werk heb ik ontzettend veel verschillende opdrachten gehad. Daar zit ook wel eens een opdracht bij die misschien iets onder mijn niveau is, maar uiteindelijk ben ik er om te helpen. En iemand 1-op-1 ondersteunen, heel nauw samenwerken, daar word ik echt het meest blij van. Niet alleen die persoon ontzorgen, maar ook hier en daar bijsturen als je ziet dat dat nodig is.

Mijn huidige opdracht is bij een grote scholengemeenschap, waar ik als bestuurssecretaris aan de slag ben. Ik ben niet meer de secretaresse, maar de secretaris, wat weer een hele andere (en bijzondere!) tak van sport is. Ik ben met heel andere dingen bezig en werk met het college van bestuur etc. - ontzettend leerzaam.

Q: Wat maakt jouw werk uitdagend?

Wat mijn huidige werk – bij H3O in Dordrecht - uitdagend maakt is dat ik echt het bedrijf en de diepte in ga. Men is nu met het koersplan bezig, waardoor ik me meer bezighoud met de achtergrond, missie en visie van de organisatie. Dat gaat gepaard met flink wat uitzoekwerk, zodat ik echt begrijp waar we voor staan en kan bijdragen aan waar we naartoe willen.

Een heel andere type uitdaging is wat mij betreft (complex) agendabeheer; het lijkt soms 'dom' werk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en scherp genoeg zijn om het rond te krijgen.

Q: Waarom heb jij ervoor gekozen als freelancer aan de slag te gaan?

Toen ik weer aan het werk wilde, vroeg ik me af of ik niet te oud was om nog ergens aangenomen te worden – ik was toen dik in de 40. Uiteindelijk ben ik er bij toeval ingerold; mijn zoon was werkzaam in de bouw, in loondienst. Toen wees iemand hem erop dat ie als zelfstandige een stuk meer zou kunnen verdienen. Omdat ik zeker wilde zijn dat hij – als jonge man van 21 – niet alleen maar voor het 'snelle' geld zou gaan ben ik meegegaan naar het gesprek wat hij met een bouwbedrijf had. Dat bedrijf bleek van een heel leuk stel te zijn; zij was verantwoordelijk voor de administratie en hij regelde alles met betrekking tot de daadwerkelijke bouw.

Door hoe zij vertelde raakte ik direct geïnspireerd ook voor mezelf te beginnen. En mijn eerste klus was bij hen! Daarna heb ik me aangesloten bij verschillende organisaties, ging ik naar netwerkbijeenkomsten en zo is het balletje gaan rollen.

En ik heb er nog geen moment spijt van gehad. In een vaste baan doe je vaak jarenlang hetzelfde, met veelal dezelfde mensen – dat is bij freelance opdrachten natuurlijk telkens anders. Daarnaast leer ik bij elke opdracht weer nieuwe dingen, dat vind ik heel bijzonder. En je moet scherp blijven, waardoor je niet 'in slaap' valt.

"Ik heb geen concurrenten, ik heb alleen collega's."

Q: Over wat voor eigenschappen moet een goede freelancer wat jou betreft beschikken?

Ten eerste heel flexibel zijn! Ik woon bijvoorbeeld in Zeewolde en rij nu elke dag 1,5 uur naar Dordrecht. Daar moet je geen moeite mee hebben; wees daar waar de opdrachten zijn.

Ten tweede zou ik adviseren altijd up to date te blijven qua tools. Bij mijn huidige opdracht gaan ze nu starten met het implementeren van Office365; dat ken ik natuurlijk al van vorige klussen, wat een groot voordeel is. En in de coronaperiode zijn Microsoft Teams en Zoom natuurlijk veel meer opgekomen als middel om met elkaar in contact te blijven – zeker in een ondersteunende rol moet je weten wat die tools wel en niet kunnen.

Tot slot: blijf bijleren en je ontwikkelen! Sowieso on the job, maar lees je ook in - niet alleen in het bedrijf waar je voor werkt, maar ook de functie. De rol van bestuurssecretaris is bijvoorbeeld nieuw voor mij. Om ervoor te zorgen dat ik ook de theorie ken/als basis heb, heb ik het handboek voor secretarissen aangeschaft.

En blijf ook leren via je netwerk. Ik ben al meerdere jaren lid van de IMA Netherlands (International Management Assistants Netherlands), inmiddels zit ik ook in het bestuur. Organisaties als deze bieden hun leden vaak kansen zichzelf te ontwikkelen. Zo heeft IMA Netherlands een samenwerking met Schoevers en kan haar leden Schoevers trainingen met een aanzienlijke korting aanbieden. De NVD (Nederlandse Vereniging van Directie- en managementondersteuners) vormt ook deel van deze samenwerking. Mijn advies zou dus zijn: ga op zoek naar instanties/verenigingen binnen jouw vakgebied en sluit je aan.

Q: Wat zou je iemand die overweegt als freelancer aan de slag te gaan als tip of advies willen meegeven?

Laat je goed informeren, ga met ervaringsdeskundigen praten. Waar moet ik aan voldoen? Hoe heeft die persoon het gedaan en wat gaat er goed? Waar moet je aan denken als het gaat om het inrichten van jouw financiën? Heel toevallig komt er straks een nichtje van me bij mij langs, die is onlangs als freelancer begonnen. Ik ga haar backoffice inrichten en loop haar door de verschillende mogelijkheden heen en waar ze aan moet denken.

En zo stel me tegenover iedereen op die op zoek is naar informatie en ervaring. Ik heb geen concurrenten, ik heb alleen collega's.

Q: We weten allemaal dat de huidige arbeidsmarkt erg krap is. Wat merk jij hier zelf van?

Ik word elke week wel benaderd of ik beschikbaar ben – via de telefoon, mail of op LinkedIn. Het scheelt ook wel dat mijn zichtbaarheid op LinkedIn vrij groot is - ik ben elke dag actief. Ik post zelf berichten of geef reacties op berichten van anderen. Ik merk dat mensen me daardoor goed weten te vinden.

Doordat ik een groot netwerk heb, ben ik niet afhankelijk van het werken met bureaus. Maar inmiddels heb ik nu voor de derde keer een opdracht via High Quality en dat werkt ook heel fijn – ik heb fijn contact met Guido Weltevreden en Freek Russchenberg, we weten wat we aan elkaar hebben.


Met medewerking van

Sandra HassingDit artikel is gebaseerd op een kennissessie, of inspiratie gegeven door Sandra Hassing
Meer achtergrondinformatie kun je vinden via LinkedIn


Terug naar overzicht

Neem contact op

Neem contact op

Wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op.


of bel
023 - 206 1500

Uw selectie ()

Je hebt nog geen kandidaten geselecteerd
Bekijk beschikbare professionals